Des Ecrins 2015 – GR54

Popis: Des Ecrins 2015 – GR54, 8-denní trek, Francie, Národní park Ecrins

Datum: 28.8. – 6.9.2015

Členové expedice: Michal, Martin, Karel

Doprava: Letadlem z Prahy do Ženevy, Vlak z Ženevy do Grenoblu, Bus z Grenoblu do Le Bourg-d’Oisans

Profil GR54

1.den – Le Bourg-d’Oisans – Stanování pod Bons

Le Bourg-d’Oisans 700m – Bons 1200m
Převýšení: ↑ 500 m

• Hledání značky v Oisans a následné bloudění vyústilo v 15km pochod po asfaltce až nad vesnici Freney d’Oisans.
  • Cca v polovině stoupání do Bons zakládáme stany.

2.den – Stanování pod Bons – Refuge les Mouterres

Bons 1200m – Refuge les mouterres 2300m
Převýšení: ↑ 1400 m ↓ 300 m

• Putujeme kolem přehrady Lac du Chambon a nacházíme značku GR54
  • V příšerném horku prudce stoupáme a křižujeme několikrát cestu pro auta. Vyčerpávajích ↑1400m.
  • 16:00 jsme v chatě Mouterres s nádherným výhledem na masiv Ecrins. Paráda.

3.den – Refuge les Mouterres – Refuge de l’Alpe de Villar-d’Arène

Refuge les mouterres 2300m – Col du Souchet 2360m – La Grave 1500m – Refuge de l’Alpe de Villar-d’Arène 2080m
Převýšení: ↑ 600 m ↓ 800 m

• Jen pár kilometrů k sedlu Souchet, kde je pěkný výhled na masiv Ecrins.
  • Jdeme stále dolů ↓800m až do La Grave, mijime typické kostely a nacházíme v La Grave obchůdek pro posilnění.
  • Následuje dlouhá pohodová cesta podél řeky přes vesničky Villar dArene a Pied du Col, bez nijak velkého převýšení.
  • Hned za vesnicí Pied du Col začne prudký stoupák až k chatě Villar dArene, ↑600m nahoru.
  • V chatě nás po přemlouvání ubytoval chatař, kterému vadilo že jsme nebyli zarezervování. Ač měl obsazené jedno jediné lůžko z 200 volných. Toto místo jsme přejmenovali na Hospoda na mýtince.

4.den – Refuge de l’Alpe de Villar-d’Arène – Stanování u Bains du Monetier

Refuge de l’Alpe de Villar-d’Arène 2080m – Col de Arsin 2300m – Bains du Monetier 1490m – Pod Euchadou 2000m
Převýšení: ↑ 700 m ↓ 800 m

• Ráno něco přes ↑200m do sedla Arsin a pak už jen stále dolů až do Monetieru ↓800m.
  • V Monetieru proběhne dlouhá pauza a vyrážíme zase nahoru, zhruba do poloviny cesty k sedlu Eychauda ↑500m.
  • Rozbíjíme stany, otevíráme víno, opravujeme foťák pravěkým stylem, …dobré místo na přenocování.

5.den – Stanování u Bains du Monetier – Vallouisse

Pod Euchadou 2000m – Col de Eychauda – 2425m – Vallouisse 1166m
Převýšení: ↑ 450 m ↓ 1250 m

• Balíme stan a za deště, místy lijáku, přecházíme sedlo Eychaudu ↑400m.
  • Následuje nejprve prudký a potom pozvolný sestup až do městečka Vallouisse ↓1250m.
  • Ve Vallouisse plánujeme další den, večeříme, sháníme taxi na ráno, proběhne prohlídka města, víno teče proudem.

6.den – Vallouisse – Refuge du Pré de la Chaumette

Vallouisse 1166m – Parkoviště 1600m – Col de aup Martin 2761m – Refuge du Pré de la Chaumette 1800m
Převýšení: ↑ 1100 m ↓ 1000 m

• Taxikem jedeme 10km po asfaltové silnici. O nic nepřicházíme, cesta vede většinou v lese, nejsou výhledy…
  • Velmi dlouhá cesta do sedla aup Martin zezačátku jen mírně stoupá, ve chvíli kdy je sedlo nadohled začne to pravé traverzování nahoru.
  • Těsně pod sedlem se nachází prudký traverz z jemného černého kamení, a když je mokrý, hodně klouže.
  • Po tomto sedle po vrstevnici následuje druhé sedlo Pas de la Cavale. Na obou sedlech jsou velmiu pěkné výhledy na lemující hřebeny.
  • Ze sedla Cavale jdeme dolů a docela dlouho na chatu Chaumette ↓1000 m.

7.den – Refuge du Pré de la Chaumette – Refuge de Vallonpierre

Refuge du Pré de la Chaumette 1800m – Col de la Vallette 2655m – Col de Gouiran 2600m – Col de Vallonpierre 2600m – Refuge de Vallonpierre 2280m
Převýšení: ↑ 1400 m ↓ 900 m

• Náročný den kdy překonáváme hned tři sedla, jako na houpačce.
  • Docela nám to jde svižně, jsme vytrénovaní.
  • Chata Vallonpierre splnila svá očekávání, dobrá lokalita, dobré jídlo a pití, výborná posádka.

8.den – Refuge de Vallonpierre – St. Firmin – Grenoble

Refuge de Vallonpierre 2280m – Loubiere 1000m
Převýšení: ↓ 1300 m

• Etapa z Vallonpieru do La Chappel vede jen a jen dolů ↓1300m
  • Náročný sestup, ale poslední naše učinkování tady v parku Ecrins. Vychutnáváme si přírodu a hory.
  • Komplikace nastává v La Chappel. Potřebujeme se dostat do 17km vzdáleného St. Firmin. Autobusy nejezdí, taxiky tu nejsou, jdeme pěšky.
  • Zkoušíme Stopovat, 7km bezvýsledně a pak nám zastavil pár hodných důchodců.
  • Taktak jsme se narvali do malého auta. Jeli jsme 10km do St. Firmin na autobus do Grenoblu.
  • Autobus jsme stihli v dobrý čas, úspěšně dorážíme do Grenoblu.
  • Ubytování stylově v hotelu Des Alpes 🙂

9.den – Grenoble – Ženeva

• Ráno v Grenoblu proběhla snídaně, díky silnému větru nám jídlo samo lítalo do pusy.
  • Přesun vlakem z Grenoblu do Ženevy a ubytování v obrovské noclehárně za drahocenné franky.
  • Večer proběhla návštěva Pubu ve kterém byl umístěn čech :). (nosič piv poz.red.)
  • Noc byla klidná, vstávali jsme v 5 ráno, celou noc za okny koncert Zimbabwského kmene s obrovskými bubny.
  • Do noclehárny chodili lidé ve 2:00 a vesele klábosili.

Celkové převýšení: ↑ 6500 m ↓ 6800 m

Záznam z cesty SMS, On the road

• 5.9.2015 v 14:59
    Děkuji klukum za projevenou důvěru.
    Gratuluji jim !!! Zase někdy příště ahoj.“Lucka“
  • 5.9.2015 v 13:55
    Sedíme ve vlaku do Ženevy, za oknem se pomalu ztrácí ty velké Alpy a jsou nahrazovany menšími a menšími kopečky. A tim se pomalu blíží ke konci tahle naše, teď už to můžu napsat, velká taškařice. Trochu jsme statistikovali a zjistili jsme že: – GR 54 jsme ušli cca ze 3/4. za 8dni, což je výkon úctyhodný. Normálně se chodí celá za 12-14 dni… Něco na tom bude, že je. počítána jako jedna z nejnáročnějších – nastoupali jsme celkem cca 6 000m – sestoupali jsme celkem cca 6 000m Obě cifry budou ještě upřesněny, je to jen. odhad, ale čísla budou spíše vyšší – celkem máme něco málo přes 800fotek a několik minut videa- ochutnali jsme několik druhů. francouzskych vín, převážně červených, na množství ne hleďte – že jsme hodně dobrý, prostě jsme zase jednou byli nejlepší. A tímto děkuji oběma kolegům, kteří tu klimbaji za účast Vám ostatním za zájem a hlavně trpělivost, když jsme se zrovna neozyvali
  • 5.9.2015 v 8:32
    Včerejší večer proběhl nezvykle klidně, večeře láhev vina doutník a spánek. Lístky do Ženevy koupeny, jedem v 14:55 a v 17h jsme tam. Teď prochazime Grenoble
  • 4.9.2015 v 17:47
    Sedíme v busu do Grenoble. Cestu se nám podařilo zkrátit autostopem cca o 10km.
    Zastavil nám starší manželský pár Francouzu s malým Renaultem Capture chvíli trvalo než jsme se tam naskládali s těma velkýma batohama.
  • 4.9.2015 v 17:24
    Jsme ubytovany v Grenoble. A stylově hotel des Alpes cena taky v pohodě Proběhne hygiena a jdem na jídlo
  • 4.9.2015 v 9:57
    Snidame, večer byl takový veselejší. Po snídani vyrážíme prudce dolů, padame cca o 1300m a pak zřejmě 17km po silnici k autobusu. Zitra večer musíme být v Ženevě✈. No a snad už taky budem na signálu, abych to vše mohl odeslat.Počasí azuro ☀
    Čekáme na snídani a pak hned vyrážíme nahoru přes tři sedla k chatě Valonpierre. Takže podobný scénář jako včera. Chatař hlásil večer zhoršení počasi,tak uvidime. Jinak noc OK, jen opět turecké záchody Je 10h a jsme v sedle Col. de la Valette ve výšce 2655m, těch 835m jsme nastoupali za 2h10min!!! Zřejmě slušnej oddíl Nechápu! Počasí ideální. Přešli jsme přes další dvě sedla, obě přes 2600m, opět neskutečná porce metrů nahoru dolů, bolí to 12:30 jsme v chatě Refuge Valonpierre ve 2270m,máme rezervaci z včerejší chaty. Chata super, o level výše než ta včerejší, taky o nějakou tu pětku dražši. Dokonce i evropský záchod tu mají Předpovězená změna počasí zatím nedorazila, jen se ochladilo Konečně jsme se dočkali večeře, čekání v délce 3litrů červeného vina, bylo opravdu dlouhé,osobně bych litr ještě počkal. Čekání se vyplatilo lasagne v podání mistra chataře bylo, Zdenku sorry, ale exklusivni, prostě šéf! I desert zvládl na 1, prostě povedený večer. Nejhorší je, že zítra sestupujem mezi vás, dolů a vůbec se nám nechce, ne ani trochu a to píšu v 21:05
  • 4.9.2015 v 7:04
    Ahoj zkoušela jsem volat Martin i Michal jsou nedostupný. Tak snad se dneska ozvou. Rep.
  • 3.9.2015 v 15:26
    Ahoj zkoušela jsem volat a Martin je nedostupný. Rep.
  • 3.9.2015 v 8:22
    Ahoj tak ještě nic. To pak nebude zpráva ale román.Rep.
  • 2.9.2015 v 20:50
    Ahoj je 22,45 hod kluci nepíšou asi není signál tak se budem na zážitky těšit až zítra.
    Přeji dobrou noc. Rep.
  • 2.9.2015 v 15:21
    Diky přiblížení se místním taxi, taxikářka, jsme si značně ušetřili nohy neboť cesta vedla po asfaltce. Stoupali jsme pěkným údolím nad námi slunce a azurová obloha, naštěstí jsme šli stínem Je 13:35 a naše skupina se nachází v nejvyšším bodě naší tour sedlo L’Aup Martin ve výšce 2735m, už jen to jméno. Nádherné výhledy byly vykoupeny poměrně těžkým traversem do tohoto sedla, teď travers do sedla Pas de la Cavale 2705m a pak sestup do 1800m na chatu V 16:45 jsme dorazili na chatu, chata pěkná utulná, chatarka sympaticka. Opět sleva na Alpenveiren, sestup byl, jak to napsat slušně… Hrůza, utrpení, ale zvladli jsme to super, žádný béčka. Co je špatně, opět absence signálu, všichni operátoři tu prostě nejsou zastoupeni, takže si to přečtete až zítra…
  • 2.9.2015 v 14:41
    Zatím nic nevím jak se ozvou napíšu.
    Ahoj Rep. „Lucka“
  • 2.9.2015 v 6:03
    Vyspaný asi zatím nejlíp co jsme v horách.Snídaně vydatná.Venku mlha ale vypadá že se to rozežene a bude opět vedro. Dnes nejnáročnější den zakončen snad noclehem v chatě Refuge du pre da la Chaumette. Rep.
  • 1.9.2015 v 19:15
    Samozřejmě velké díky i Aleně „Lucce“ za super rychlý report, bez ní by to zřejmě nefungovalo A teď už asi dost toho vína, začínáme být takový nostalgičtí. Dobrou noc
  • 1.9.2015 v 18:52
    Víno…. doutniky
  • 1.9.2015 v 15:42
    Posíláme velký pozdrav Michalovi M. do USA a Rosťovi do Milovic, protože za normálních okolností by tu byli s námi.
  • 1.9.2015 v 12:41
    Jsme ubytovaný v Vallois, zítra nás čeká asi královská etapa ! 1500m nastoupat přes tři sedla a pak 1000m klesnout dolu k chatě.
  • 1.9.2015 v 11:13
    Noc proběhla klidně, občas kaplo, trochu větřík, občas návštěva nějakého zvířete, jinak klid Po sbaleni stanů začalo pršet, značně se ochladilo. Takže honem do plastenek a vzhůru do sedla Eyachuda 2425m déšť chvílemi slabnul za chvíli ustaval, aby zase zesílil. I tak jsme sestoupali do Chambran 1715m kde jsme konečně vyskočili z plastenek posilnili se merunkou a mazali dál Pauza v Pelvoux 1225m, zbývá nám ještě 30 minut do dnešního cíle městečka Vallois, kde musí proběhnout ubytování a hlavně usušení, odbahnění ošetření drobných puchýřů, a taky hlavně návštěva infocentra, kde musíme už pomalinku plánovat spoje na návrat domů.
  • 1.9.2015 v 7:03
    Od 7,30 hod už šlapem, prudká změna počasí,déšt a chladno, jdeme přes sedlo Eyuchada 2430m pak sestup do městečka Valois tam nocleh. Nálada velmi dobrá, jdeme dál. Rep.
  • 31.8.2015 v 17:52
    Rozbijíme stany ve 2000m nad Monetierem. Do sedla zbývá cca 400 metrů ale to až zítra. M.P.
  • 31.8.2015 v 12:37
    Vcera po vstupu do udoli řeky Romanche jsme přišli o signál. Po menší zastávce v kempu Pui,zastávka o délce 4piv,jsme začli stoupat ze 1400m k chatě Refuge Alpe Ville de Arene ve výšce 2040m. Tam jsme dorazili v 18:30, totálně vyšťavený. Když to zkratim tak v 21h jsme všichni spali. Za zmínku stojí chatař, kteremu se moc nelíbilo, že se chceme ubytovat! Chata pro 94 lidi a byli jsme tam my tři a jeden Francouz… nakonec nás ubytoval a mě dal dokonce slevu na prukazku Alpenveiren. Nejhorší nás čekalo při návštěvě oné místnosti turecký záchod!! Kdyby tu gymnastickou ekvilibristiku při konání velké, někdo natočil, tak máme vítěze nesmyslné soutěže Česko-Slovensko hledá talent!! Takový to byl výkon! No a já si ho dal 2x Ráno jsme vystoupali od chaty 250m do sedla Col de Arsene! Nádhera! Krásná příroda, která rázem dala zapomenout na tureckou anabázi. Fotilo se o106,krásné pastviny s kravami, jedne jsem se tak zalíbil, že mě chtěla napadnout! Ale nedal jsem se. Jinak včerejšek byl v podání technickych problémů, nejdřív já s mobilem, kdy ne a né se přihlásit do sítě, pak Karel s fotakem.. Teď 14:34 jsme v městečku Le Monetier Les Bains kde čekáme až přejde vedro, aby jsme mohli stoupat dál a výš… snad bude signál. Jinak shrnutí, NAPROSTA BOMBA těžce vykoupena dřinou.
  • 31.8.2015 v 10:42
    Tak konečně zpráva jsou v pořádku neměli signál zpráva bude následovat. Rep.
  • 30.8.2015 v 9:55
    Jsme v městečku Le Grave, o 850m níž než ráno,mazec. Vedro ale pofukuje, takže je malinko lépe, dojdeme k řece proběhne oběd z vlastních zásob a menší hygiena. Rep.
  • 30.8.2015 v 7:49
    M.B.Dobré ráno už šlapeme od 7.30 počasí luxus,trošku fouká.Krásný kraj,jedno z nej co jsme kdy šli,ted klesáme z 2265m o 800 níž aby jsme pak zase vystoupali nahoru.
  • 29.8.2015 v 15:32
    Jsme ubytovany v Refuge des Mouterres. Krásné místo, náhorní plošina a kolem všude hory, a zase skalnaté, zelené i ty ledovcové Ubytko s polopenzi za 37€ „slušná cena pro znale Já osobně mám 3male pivo a trochu je cítím, no neni se co divit v tom vedru. Ze zadu za mnou se ozývá obligátní „Jděte už s těma horama do prdele “ no tak nevim jsme tu druhý den.. Probouzim oheň! Pro zasvěcené, kteří vědí a znají(viď Moni )… jsem zvědav kolikrát to během této akce ještě napíšu…
  • 29.8.2015 v 12:12
    Jsme cca 1,5 hod od chaty,kde musíme nutně doplnit tekutiny, největší nepřítel VEDRO,tady je odhadem kolem 30stupnu i ve výškách nad 2100m.Ale jinak hory nádhera veliká,hory zelený,skalnatý i ledovce.Od chaty nás čeká asi ještě max 2 hod a tam bude bivak.
    P.S. nemáte někdo telefon na Krakonoše? Případně Alponoše? Trochu větříku bychom si přáli, Zatím mám větry jen já a to nepomáhá. Rep.
  • 29.8.2015 v 6:19
    Dream Team GR 54 hlásí sbaleno a vyráží zpět do hor a výš a výš. Noc proběhla v pohodě a v klidu, počasí vrcholové. Rep.
  • 28.8.2015 v 19:57
    Přeji Vám všem příznivcům těch třech tam někde nahoře dobrou noc.
    Zítra se zase ozvu. Rep.
  • 28.8.2015 v 19:21
    Stany postaveny kousek nad vesnicí Le Freney d“ Oisans, jsme trochu jinde ale jentrošku. Docela mazec na to že jsme ještě ráno byli v Praze. Dobrou.
  • 28.8.2015 v 14:47 GMT+01:00
    Sedíme v Bourgu na jídle, buh ví za jak dlouho budeme mít zase teplý jídlo, pak už směr do hory čeká nás cca 1200 výškových metrů a stan. Rep.
  • 28.8.2015 v 12:49
    Opouštíme Grenoble,na přestup bylo 20.minnut,a ted busem do Bourg d“ Oisans tam doplnění vody a GR 54 muže začít na plno. Rep.
  • 28.8.2015 v 10:07
    Sedíme ve vlaku do Grenoblu vše jde podle plánu s menšími komplikacemi ale spíše k pousmání. Rep.
  • 28.8.2015 v 9:01
    M.B. přistáli jsme let v pohodě za hodinu jede vlak počasí: 20stupnů slunečno Reprterka
  • 28.8.2015 v 8:20
    MB jsme pripoutany a za chvíli letime, nálada dobrá.
  • 28.8.2015 v 7:04
    Pozdrav z letiště, letime se SwissAir a už teď máme zpoždění 25 minut, asi je nahoře kolona.