St. Bernard Tour 2014

Popis: St. Bernard Tour 2014, 7-denní trek, Śvýcarsko, Itálie

Datum: 2.6. – 8.6.2014

Členové expedice: Michal, Rosťa, Martin

Doprava: Letadlem z Prahy do Milána (Malpensa), Vlak z Milána do Aosty, Bus z Aosty do St. Pierre

Mapka St. Bernard Tour

Den První: Praha – Bourg St. Pierre

Přesun z Prahy letadlem v 7:00 do Milánského letiště Malpensa, let trvá 1h 30min., po přistání nasedáme na autobus z letiště na hlavní nádraží v Miláně. Vlak do Aosty odjíždí 12:18, v Aostě máme jen 10 minut na přestup do autobusu společnosti Savda v 16:00.

V 17:05 vystupujeme v Bourg St. Pierre (cca 1600m.n.m.). Nacházíme ubytování v hotelu du Cret.

Den Druhý: Bourg St. Pierre – Liddes

Bourg St. Pierre 1600 m, Col du Mille 2470 m, Liddes 1336 m

Převýšení: ↑ 870 m ↓ 1134 m

8:00 snídaně formou švýcarských stolů, rozdíl oproti těm švédským je ten, že tady je krapet menší výběr :).

9:30 po složitém placení noclehu (nejedna kalkulačka zůstala chladná) konečně vyrážíme do hor, konkrétně do sedla Col du Mille. Údajně se tam staví nová chata, ale pan domácí z hotelu du CRET nám řekl že je tam možnost přespání.

Rozcestník ukazuje 4h20m do sedla Mille. Procházíme horskými stezkami přes Creux du Ma 1975 m a La Vuardette 2400 m.

V sedle La Vuardette na severní straně se stezka ztrácí ve sněhu. Tento malý problém překonáváme prudkým sestupem rovnou dolů pod poslední hřeben kde je chata Mille. Chatu zdálky fotíme abychom se podívali jak je na tom, viz foto níže. Z fotky je patrné že chata se staví a začínáme mít pochybnosti zda tam vůbec přespíme. Krátký výstup zpestřují přestupy přes sněhové jazyky kde se propadáme po kolena, na takovou cestu nemáme potřebné vybavení, avšak zvládneme to a dostáváme se k chatě…

Od chaty Mille na severní stranu se otevírá nepěkný pohled na ledem pokrytou krajinu. Ve staré chatě, která stojí vedle staveniště, je útulno, zatopeno, čisto, ovšem jen pro řemeslníky… S jediným člověkem, který k nám přišel, se nedalo domluvit, hovořil jen francouzsky. Nějak nám naznačil že tady nemůžeme přespat a také že nemůžeme pokračovat po naplánované trase do Liddes (plán na další den). Máme jít přímo dolů po západním svahu do Liddes. 2 hodiny cesty. Vzhledem k pokročilé hodině cca 17:30, jsme dlouho neváhali a šli hned dolů.

17:40 Zahajujem sestup do veničky Liddes 1336 m.

Sněhové překážky a nečekaný sestup do údolí nás stál hodně času, ale úspěšně jsme našli ubytování a při večeři mohlo začít plánování na další den.

Den Třetí: Orsieres – La Fouly

Orsieres 900 m, La Fouly 1600 m

Převýšení: ↑ 700 m

Ráno 9:50 odjezd do Orsieres busem, zkracujeme malinko cestu, která vede paralelně se silnicí z Liddes do Orsieres. Autobusem 10minut, pěšky 2h.

Odcházíme do La Fouly, odpočinkový den v údolí, cestou jsou jen velmi mírné kopečky.

Rozcestník ukazoval 4h, ale přestávky, focení, a dlouhý déšť cestu prodloužil na 6h.

Zvolili jsme stejný hotel jako na akci TdMB2009, Edelweiss. Tam proběhla zřejmě rekontrukce restaurace a baru. Pokoje zůstaly zcela stejné jako tehdy.

Potkáváme zde kolegy trekaře, kteří šli TdMB a stěžují si na sníh, který jim znemožňuje projít některé etapy treku. Tyhle etapy vynechávají. A my bohužel budeme muset také vynechat, protože v zasněženém místě col du Ferret, odkud přišli, se naše trasy setkávají. Budeme muset nazítří busem objet trasu a dostat se na St. Bernard z druhé strany tzn. ze St. Pierre, odkud náš trek začínal.

Den Čtvrtý: Bourg St. Pierre – Col du St. Bernard

Bourg St. Pierre 1600 m, Col du St. Bernard 2473 m

Převýšení: ↑ 873 m

Ráno 7:20 odjezd busem do Orsieres a tam přestup na Bus do St. Pierre.

Ze St. Pierre 4h na St. Bernard. Cestou míjíme vodní nádrž a elektrárnu Lac des Toules. Ze začátku jde o mírné stoupání, které se stupňuje. Kousek za nádrží pokračujeme dále po silnici, protože stezka je pokrytá ledem a sněhem. Stezka lemuje silnici a těsně pod sedlem na ní navazuje.

V pohodě dorážíme do sedla. Asi 100 metrů dále za sedlem je již Švýcarsko-Italská hranice.

Na kamenech stojí pomník svatého Bernarda ukazujícího na sedlo a hospic…

Den Pátý: Col du St. Bernard – Aosta

Col du St. Bernard 2473 m, Etroubles 1280 m

Převýšení: ↓ 1193 m

Pro další etapu jsme rozhodli sejít do nížiny, směrem na Aostu. Popřípadě se dá dojet autobusem do Aosty, nebo přespat jedné z vesnic. Reálný cíl byl Etroubles.

Míjíme malinkou vesničku Saint Rhemy, pak Saint Oyen. V Etroubles nám jel dobrý spoj do Aosty, tak jsme ho využili.

V Aostě jsme našli ubytování, večeři, suvenýry, odpočinek.

Den Šestý: Aosta – Milán

Tento den patřil cestování vlakem, ubytování, poznávání Milána, zmrzlině. Procházky po městě.

Den Sedmý: Milán – Praha

Návrat do reality, Praha…

Celkové převýšení: ↑ 2443 m ↓ 2327 m

Záznam z cesty SMS, On the road

• [8.6.2014 v 17:31:39]
    MB Jsme v letadle za 20minut vzlet a ve 21.20 Ruzyne. Tak zas nekdy nekde arriviverci Italy & Swisse
  • [7.6.2014 v 21:48:49]
    MB Vsechno jednou konci. I tahle povedena taskarice. Milano dobry,ale moc nizko.Zitra se skocime podivat na da Vinciho posledni veceri a pak na letiste a domu. Dnes jsme stravili vecer u tmavsich spoluobcanu, nebyli to Turci, prekvapive, ale Pakistanci. Jidlo super a to druhy taky 😀 Nechce se nam domu, kam priste?? Bona serra.
  • [7.6.2014 v 12:33:13]
    RL, ubytovani sehnano, je tu vedro takze se skocime schladit nejakym studenym napojem…
  • [7.6.2014 v 11:43]
    RL, jsme v Milane a jdeme sehnat ubytovani a pak vezmem utokem mesto.
  • [7.6.2014 v 9:09:33]
    RL, sedime ve vlaku a premistujem se do Milana. Pocasi a nalada vynikajici.
  • [7.6.2014 v 6:40]
    RL, Krasne probuzeni v Aoste, velice bohata snidane a ted uz nas ceka cesta do Milana
  • [6.6.2014 v 17:52]
    RL, jsme v Aoste. Vecere byla super a ted uz jen vino tece proudem…
  • [6.6.2014 v 13:14]
    MB Z Bernarda pres Saint Rhemy Saint Oyen do Etroubles. Skoro 1300m sestup dolu. Ted cekame na bus smer Aosta tam rozbijem tabor
  • [6.6.2014 v 6:54]
    MB Venku bilo, mlha obcas vykoukne slunce. Sestup do mestecka Etrables tam uz nemame mapu takze trochu bojovka 😀
  • [5.6.2014 v 21:23]
    MB Asi takhle, dopita veskera koralka tuzemska i prespolni, doutniky poctive dokoureny,trika obleceny,obloha jasna nadherna, fakt jsme zase nejlepsi Urcite jsme posledni kdo tu jeste nespi.Good night zitra smer dolu ale i tak to bude zajimavy Moni diky za info,moc.
  • [5.6.2014 v 16:18]
    MB Ubytovany v Hospici s polopenzi. Probehly hratky s focenim obhlidka okoli poklona sv.Bernardu, navsteva kostela. Po veceri padne rozhodnuti co zitra zrejme navrat do La Fouly coz bude zrejme ocistec :-!
  • [5.6.2014 v 13:33]
    MB Uz jsme zase nejlepsi!! V 15.15 jsme dorazili do cile Grand St.Bernard 2473m.Za nadherneho pocasi. Misty 2m zaveje ale cesta OK ted kava a pivo pak ubytovani 😀
  • [5.6.2014 v 8:14]
    MB Bomba super nadhera pocasi a my cca 4hod od cile
  • [5.6.2014 v 5:23]
    MB Venku velka zmena, modra obloha na vrscich pripadlo. Presun busem do Orsierre pak Bourg St.Pierre a odsud pokus do Grand St.Bernard kralovska etapa :O
  • [4.6.2014 v 16:07]
    MB Jsme v La Fouly ubytovany jako v r 2009 hotel Edelweiss.Cesta spis nizinna,ale OK pekne malebne vesnicky,v zaveru dest.Po vymene informaci se spolunoclezniky z Francie jsme se dozvedeli ze vse nad 2500m je pod snehem, zitra rano navstivime infocentrum a pak padne rozhodnuti. Cil se nemeni Grand St. Bernard.
  • [4.6.2014 v 13:57]
    MP, Byl jsem malinko napřed a čekám na ostatní, počasí je mizerie už asi 2h prší. Tady pres noc zůstaneme možná hotel edelwise. Ušli jsme cca 20km lehká cesta za 5hodin.
  • [4.6.2014 v 7:30]
    MB Noc v pohode, pocasi stejne, pres Orsieres do La Fouly, kde se vlastne uzavre rok 2009,tento usek nam chybel pri dnes uz legendarnim Tour de Mont Blanc. Vzkaz pro Petu „V klidu neboj mame to pod kontrolou“
  • [3.6.2014 v 19:55]
    MB Po zasedani vykoneho vyboru bylo upresneno vyskove prevyseni. Nastoupano 950m sestup 1150m,celkem 2200m.Slusnej oddil STS Orlik :-*
  • [3.6.2014 v 18:44]
    MB Konecne jsme v… Ale od zacatku. Do cca 13h slo vse jak po masle.Pak v sedle Vuardette v 2450m jsme narazili na snehovou stenu 45stupnu, 400m dlouhou, po ostrejsim hlasovani jsme ji slezli, samozrejme bez.. Tim trable neskoncily, ta slibena funglovka chata byla tak funglova, byla v protejsim sedle v 2570m,opet nekolik snehovych traverzu, ze jeste nebyla dodelana! Pan stavitel Jean, delaje ze neumi anglicky,nas evidentne v luxusnim bivaku nechtel a ukazoval na mestecko Liddes o 1105m nize!! A tak jsme tu 😀 meli jsme tu byt az zitra v cca 11h.Soucet dnes 1975m vyskovych za 10,5h.Pominu to, ze pri sestupu jsme zmokli. Jinak dobry 😀 Je tu pekne Ore voare.
  • [3.6.2014 v 16:56:27]
    MB Uz jsme zase nejlepsi!! Podrobnosti az dorazime 😀 velmi zajimavy den
  • [3.6.2014 v 9:48]
    MB Jsme v Boveire d en Bas 2200m,pocasi super teplo slunecno nadherne scenerie okolo nas masiv Grand Combin
  • [3.6.2014 v 6:24]
    MB Bourg St.Pierre snidane strohe svycarske stoly pocasi mirny naznak zlepseni za chvili vyrazime noc v pohode
  • [2.6.2014 v 16:00:39]
    MB Bourg St.Pierre.Svycarsko jsme ubytovany v hotel du Cret s polopenzi bomba pocasi ujde.V hospode nas obsluhuje Polka 😀 zitra presun na Col de Mille udajne uplne funglovka chata. Zatim naprosta spokojenost.
  • [2.6.2014 v 14:12]
    MB Aosta sedime v mikrobusu smer Bourg St.Pierre. Driver s nami jede jako by nas ukradl, v tech serpentinach docela zazitek :-* navrscich je nadherne bilo, ja mam stale sandaly
  • [2.6.2014 v 13:42:11]
    RL, Zanedlouho dorazime do Aosty a pak nas ceka zrychleny presun na autobus do BsP
  • [2.6.2014 v 10:08]
    RL, Sedime ve vlaku z Milana do Chivassa. Odjezd 12:18, prijezd 13:24
  • [2.6.2014 v 6:27]
    MB Milano pocasi trochu horsi nez v Prag let naprosto v pohode
  • [2.6.2014 v 4:37]
    RL, airport Praha, Cekame na letadlo
  • [2.6.2014 v 4:35]
    MP, Praha, Letiště. Máme žízeň a pijem vodu ze záchoda 🙂
  • [2.6.2014 v 4:30]
    MB Odbaveni, bagly uz jsou v letadle, doufam ze v tom nasem 😀 no a v 7.05 letime. JEDEEEEM
  • [1.6.2014 v 15:10]
    MB Sbaleno, vahu batohu uvadet nebudu, protoze soutez o nejlehci batoh se me opet asi netyka 😀 Uz ted patri velky dik Rostovi za zajisteni odvozu na letiste. Pocasi v cilove lokalite se meni jak nazory nasi politicke garnitury na penzijni reformu:-[
  • [28.5.2014 v 12:45]
    MB Uz se to blizi! Pocasi tam zatim velmi nedobre, ale to se jiste jeste zmeni. Zbyva vymenit svycarsky frantiky, o vikendu zabalit a pak… vzhuru k vyskam 😀